Rázovitá goralská obec Ždiar s charakteristickými, dnes už prevažne zrekonštruovanými drevenicami učarovala nie jednému návštevníkovi. Je vyhľadávaná predovšetkým kvôli zimným športom, ale aj letnému oddychu v zdravej prírode s lákavým pohľadom na Belianske Tatry. Neďalekú Bachledovu dolinu preslávila v posledných rokoch atrakcia Chodník korunami stromov.

Nenáročnú prechádzkovú túru v Ždiari vedúcu okolo potoka Biela v Monkovej doline si obľúbili najmä nenároční turisti, či rodiny s deťmi. Vedie po spevnených cestách a kvalitných chodníkoch, na ktorých je bezproblémová orientácia. Túra sa začína v strede obce od Ždiarskeho domu, ktorý je typickou ukážkou drevenej ľudovej architektúry, kde sa po hlavnej ulici vydáme smerom na západ. Na križovatke odbočíme doľava na krátku spojovaciu cestu, po ktorej zídeme k autobusovej zástavke. Prejdeme na druhú stranu hlavnej cestnej komunikácie a vykročíme na vedľajšiu cestu vedúcu k hotelu Magura. Cesta je označená zelenými turistickými značkami. Lúka pred hotelom poskytuje nádherný výhľad na Belianske Tatry s vrchmi Havran (2151 m) a Ždiarska vidla (2142 m). Na hornom konci lúky vojdeme do lesa. Popri potoku Biela sa dostaneme na rázcestie do Monkovej doliny (930 m).

Trasa výletu nepokračuje náročnou cestou hore Monkovou dolinou, ale po zelenej značke vystupuje zúženou časťou doliny potoka Biela, ktorá oblúkom obchádza nevysoký vrch Plošové Turne (1080 m). Za ohybom sa cesta stáča na sever a stúpa k lyžiarskemu areálu Strednica (1020 m).

Na rozľahlej lúke, ktorá je v zime preplnená lyžiarmi, sa na južnej strane opäť otvorí neopakovateľná panoráma Belianskych Tatier. Po severnej strane areálu Strednica vedie frekventovaná Cesta slobody. Pri autobusovej zastávke z nej odbočuje vedľajšia cesta, ktorá sa pri potoku zatáča do pravého uhla a vstupuje na horný koniec dediny. Po tejto komunikácii pokračujeme prechádzkou v obci Ždiar, počas ktorej si prehliadneme historicky cenné zoskupenia domov. Niektoré sú chránené ako pamiatky ľudovej architektúry.

Príjemnú prechádzku môžeme zakončiť návštevou múzea Ždiarsky dom so zaujímavou národopisnou expozíciou.